HOE VERLANGENS TE BEWAKEN

Ten eerste, erken dat verlangens niet gelijkstaan aan zwakte. Middelenmisbruik verandert de manier waarop neuronen in je hersenen worden geactiveerd, en als iemand eenmaal afhankelijk is van drugs of alcohol, is hun hersenen chemisch geprogrammeerd om meer te willen. Het betekent niet dat ze terug willen naar hun substantie, maar dat hun lichaam in een staat van onttrekking is die gepaard gaat met onaangename symptomen.

Verlangens kunnen fysiek of mentaal zijn. Fysieke verlangens komen vaak in de vorm van trillen, zweten of pijnlijke spieren. Mentale verlangens manifesteren zich als een intens verlangen om drugs of alcohol te willen en een waargenomen onvermogen om aan iets anders te denken.

Bijna elke vorm van oefening zal je helpen bij een hongergevoel. Wandelen staat bovenaan de lijst. Er zijn zove

el voordelen van wandelen, waaronder fysieke, mentale, emotionele en spirituele effecten. Als je niet fysiek in staat bent om te wandelen, kan het buiten zijn helpen om verlangens te verminderen en je humeur op te vijzelen. Buitenkomen en genieten van de wereld om je heen, met geen specifiek doel behalve je beter voelen, werkt echt. De zachte, bilaterale stimulatie van wandelen is geweldig om een opgewonden geest te kalmeren. Voor sommige mensen kan het helpen om over hun gevoelens te praten tijdens verlangens, waardoor ze zich meer in controle voelen. Het is geweldig om een metgezel te hebben als je stopt of afkomt van middelenmisbruik. Als je dat hebt, is dit een goed moment om hen te laten weten hoe je je voelt. Vertel hen dat ze niets hoeven te zeggen, dat het helpt als ze alleen maar naar je luisteren. Eenmaal dat je de triggers hebt geïdentificeerd, maak een plan om ze te vermijden in je leven. Het kan betekenen dat je verhuist naar een nieuw gebied, afstand neemt van bepaalde mensen of bepaalde feesten of evenementen vermijdt, maar afstand nemen van deze herinneringen zal je helpen om drug- en alcoholverlangens te ontladen en terugval te voorkomen.

Verlangens kunnen overweldigend voelen, maar binnen een korte tijd gaan ze voorbij. Leer om “de golf te rijden” en oefen deze coping-benaderingen, dan zul je steeds zelfverzekerder worden in je herstel.