Hoe een sober leven te leiden

Als u in herstel bent van een stofgebruiksstoornis, weet u al hoeveel werk het heeft gekost om daar te komen, en u wilt alles doen om terugval te voorkomen. Het lijkt misschien dat terugval het laatste is wat u zou kunnen overkomen, maar de waarheid is dat het zeer gebruikelijk is voor mensen die nieuw zijn in herstel. De basis voor het schoon en sober worden is om te beginnen bij een behandelingscentrum en vervolgens secundaire behandeling te voltooien. Zodra dit is gedaan, kan de persoon verhuizen naar een stapsgewijze faciliteit zoals een soberheidsverblijf. Kaapstad heeft een varieteit aan faciliteiten om aan de behoeften van elke persoon te voldoen om schoon en sober te worden en hun soberheid op de lange termijn te behouden.

Men schat dat tot 80% van degenen die op de lange termijn soberheid vinden ten minste één terugval hebben gehad onderweg. Sommigen hadden er veel voordat ze blijvend herstel vonden. Uw bedoelingen kunnen goed zijn, maar het kost meer dan uithoudingsvermogen. Sommigen zeggen dat het beste advies voor nieuwkomers in herstel over hoe sober te blijven simpel is: “Drink niet of gebruik en ga naar vergaderingen.” Als dat voor u werkt, doe het dan zeker. Er zijn vergaderingen de hele dag elke dag in Kaapstad voor herstellende verslaafden om naar toe te gaan. Maar voor de meeste mensen is sober blijven niet zo eenvoudig. Hoe meer strategieën u leert om triggers te identificeren, stress te verwerken en uw nieuwe sober leven te beheren, hoe gemakkelijker het is om terugval te voorkomen.

●Identificeer uw persoonlijke triggers (stress, relaties, werk, financiële problemen)
●Herken terugval waarschuwingssignalen (verslavend denken, zelfondermijnende gedrag)
●Vermijd oude routines en gewoonten (mensen, plaatsen en dingen)
●Bouw gezonde relaties (sluit u aan bij een steungroep om sober vrienden te maken)
●Ontwikkel een gestructureerde planning (bereik uw doelen)
●Practice gezonde levensstijl (oefening, hobby’s, eet goed, krijg voldoende slaap, meditatie)
●Blijf kalm (therapie, advies van een sponsor)
●Deal met verleden fouten
●Vind balans in uw leven (u heeft keuzes en kunt controle behouden)
●Vier uw mijlpalen (het oppakken van uw chip in een 12-stapsvereniging)

Veel manieren waarop uw leven beter wordt in herstel: u heeft meer vrije tijd, u ziet er gezonder uit, u bent minder vergeetachtig, u heeft meer geld, u bent productiever, u bent zelfbewust, uw fysieke gezondheid verbetert, u heeft gezonde grenzen, uw relaties verbeteren, u heeft echte vrienden, u ontdekt nieuwe hobby’s, u bent minder gestrest en angstig, u maakt minder excuses, u leeft langer, u houdt van uzelf, u heeft MEER plezier. Leer plezier te hebben zonder gebruik van drugs en alcohol. Leer gezonde coping mechanismen die uw leven niet slechter maken. Leer wie uw echte vrienden zijn. Leer wat belangrijk is in het leven en wat niet. Weet dat er een hele nieuwe wereld van kansen voor u zal opengaan. Leer verantwoord om te gaan met uw financiën. Leer uzelf te houden en respecteren. Leer dat u uw eigen ervaring met verslaving kunt gebruiken om anderen te helpen.